Circo Don Bosco!
We hebben een fantastisch weekend gehad! De kinderen die mee zijn geweest met het Voorjaarsweekend 2024 hebben van te voren een brief ontvangen van Circo Don Bosco. Zondag 28 april zou het circus weer open gaan maar vanwege personeelstekorten was hulp hard nodig! De kinderen kwamen vrijdagavond enthousiast maar ook met spanning bij de kampschuur aan. Toch wel de helft van de groep voor het eerst en verbluft van de ontzettend mooie locatie van onze kampschuur. Het leuke van het Voorjaarsweekend is dat kinderen, na vaak allemaal geweldige verhalen van vrienden/familie/bekenden gehoord te hebben, nu ook een weekend Deebeetje mogen meemaken.
De spanning was er al snel af toen Pisto-Rondo werd geserveerd door onze kookstaf (ook wel pannenkoeken genoemd 😉). Al snel dook die vrijdagavond de ‘Gamemaster’ op. Hij vond het circus van de Circusdirecteur maar suf en oubollig! Er was vernieuwing nodig. De Circusdirecteur was het daar uiteraard niet mee eens! Tradities moesten in eren blijven. Ze kwamen er maar niet uit. Dit moest ‘uitgevochten’ worden met een potje Levend Stratego Gamemaster VS De Circusdirecteur in het bos achter de villa!
Het team van de Circusdirecteur had het eerste punt al super snel binnen door een van de kinderen die de vlag snel te pakken had! Uiteindelijk won het team van de Gamemaster met 2-1! Uiteraard was de Circusdirectrice het hier niet mee eens. Een van de kinderen opperde nog om samen te gaan werken. Daar moest de Circusdirectrice even een nachtje over slapen…
De volgende ochtend bleek dat onze kookstaf al ontzettend vroeg voor ons was opgestaan. Zij hadden een Spectacle Extroardinaire voor ons gemaakt. We gingen even terug in de tijd want wat blijkt… het eerste circus ooit is in Engeland ontstaan. We kregen een ontzettend luxe Engels ontbijt met witte bonen in tomatensaus, worstjes, ei, spek, gebakken champignons en toast, heel veel toast. Een van de kinderen: ‘Zijn ze echt zo vroeg voor ons opgestaan? Ik kan het echt niet geloven dat ze dit allemaal voor ons gemaakt hebben!’ We hebben genoten!
Ook bleek de keus nog even een nachtje te slapen over het voorstel met de Gamemaster samen te gaan werken, de juiste van de Circusdirectrice want al het circusmateriaal was verdwenen!! Na een fanatieke ochtendgymnastiek, het Engels ontbijt en corvee hebben we levend kwartet gespeeld en al een deel van het materiaal terug gekregen. De Gamemaster had ondertussen toegegeven dat hij de gene was die de spullen had gesloten! Een vernieuwd circus was echt wat hij wilde en die suffe spullen konden we daar niet bij gebruiken. Gelukkig kregen we de kans om ook de rest van de spullen via een wandeltocht naar de Schaapskooi terug te vinden.
Eenmaal daar aangekomen had de kookstaf zich alweer voor ons uitgesloofd met ‘En Férocité’ (een super luxe broodje hamburger 😉).

Na de lunch op locatie hebben we bij de schaapskooi het Grote circusspel gespeeld (beter bekend als het pizzaspel!). We hebben getikt en met de materialenkaartjes circussen gebouwd. Wat was iedereen geweldig fanatiek!
Na het pizzaspel zijn we terug gewandeld naar de kampschuur en hebben de Gamemaster en de Circusdirectrice het bijgelegd. Het voorstel van een van de kinderen om samen te gaan werken voor een geweldig circus was besloten. Precies op tijd ook want we hadden een brief gekregen. Een brief van de koning! De koning had besloten na al de leuke en drukke activiteiten om zondag bij de laatste voorbereidingen van ons circus te willen zijn en ook bij de circusvoorstelling. Het was hoog nodig tijd om, na al het oefenen, een spectaculair circus voor te bereiden. Met een heel leuk circuit hebben we circusmaskers gemaakt, nieuwe goocheltrucks geleerd, buiten met het circusmateriaal geoefend en zelf appelflappen gemaakt! Wat een feest en gezelligheid. Na een heel lekker diner met als grote verrassing ‘De parada’ (een super lekker toetje) hebben we ’s avonds weerwolven in circus thema gespeeld boven in de stal. Wat was dit spannend zeg maar de ‘acrobaten’ hadden gelukkig alle ‘mimespelers’ verslagen. Net als vrijdagavond konden we ook deze avond weer een relaxt kampvuur maken en hebben we onze eigen gebakken appelflappen opgegeten. Na ons standaard Deebeetje-ritueel voor ’s avonds (tandenpoetsen, tekencontrole, douchen en naar bed, uhhh vooral nog alle snoepjes eten die zijn meegenomen) lezen we altijd heel relaxt voor. De meeste kinderen waren zo moe dat ze tijdens het voorlezen al in slaap waren gevallen.
De volgende ochtend lagen de meeste kinderen nog heerlijk te slapen toen de muziek aanging. De grote dag was aangebroken! Vandaag opent ons circus zijn deuren. Helaas beseften we ons ook dat het kamp alweer bijna was afgelopen. Nadat we al onze tassen hadden ingepakt, een iets vermoeide ochtendgym deden, een heerlijk ontbijt hadden gegeten en corveetaken hadden gedaan, bleken de Circusdirecteur en de Gamemaster best wel gespannen. De koning komt eraan! ‘Zou de echte koning echt komen? Ik denk het niet. Nou ik denk het wel hoor! Nee, ik geloof dat echt niet!’ zeiden enkele kinderen. Vlak voor dat de koning aankwam, werd toch nog even gespannen het Wilhelmus geoefend en een mooie haag gemaakt voor de koning. En daar was hij… de koning! Na een kleine stilte van ongeloof bleek het een van de hoofdleiding te zijn! Gelukkig vond deze koning het heel leuk om uitgedaagd te worden bij het Piramidespel en deden we nog een potje Pizzaspel. De laatste voorbereidingen werden getroffen en de spanning liep op voor de grote show!

Samen hebben we nog een mooie afsluiting gedaan in de tuin van de boerderij. Een van de hoofdleiding heeft verteld over Don Bosco, wie hij was, waar hij leefde en waarom wij als Deebeetje de visie van Don Bosco zo mooi vinden. Twee kinderen konden ook veel vertellen want, vertelden zij enthousiast, zij hadden hun spreekbeurt en werkstuk over Deebeetje gehouden, geweldig! We hebben samen nog high fives gegeven en met die werkvorm samen gesproken over de leukste momenten van het kamp en nog even een laatste (voeten)spel met elkaar gespeeld. Wat was het leuk samen! En toen.. was daar het moment van de circusshow! Twee kinderen wilden graag spreekstalmeester zijn en verwelkomde het publiek gespannen maar heel blij! We starten met z’n allen met een grappige dans en vervolgens volgden er vele acts van de kinderen en de leiding. Wat een blije gezichten zagen we in het publiek en wat genoten wij met z’n allen! Het was een geweldig weekend! Bedankt allemaal!

No responses yet